Het wereldwijd verspreiden van muziek met behulp van CRM-software

Het gebruik van een CRM-systeem voor marketingdoeleinden en klantenbinding is ideaal voor de muziekindustrie. Groothandelaren die zakendoen met muziekwinkels kunnen het systeem bijvoorbeeld gebruiken om het verkoopproces gestroomlijnd te laten verlopen. Indien de voorraad van een bepaalde cd of lp aangevuld dient te worden krijgt zowel de groothandelaar als de muziekwinkelier een seintje vanuit het systeem. Maar het CRM systeem kan tevens ingezet worden om muziekliefhebbers op hun wenken te bedienen.

Dankzij het internet kunnen mensen muziek van over de hele wereld beluisteren. De meeste mensen hebben een favoriete muziekstijl. Van een bepaalde muziekband of -artiest wordt vaak een verzameling aangelegd om er thuis naar te kunnen luisteren. Als de aankopen digitaal worden vastgelegd kan de verkoper de klant op de hoogte houden wanneer er een nieuw nummer uitkomt van de betreffende artiest of band. Bovendien kan een klant via het systeem aan een specifiek genre gekoppeld worden. Naar aanleiding hiervan kan er een bericht verzonden worden als er nieuwe, soortgelijke muziek op de markt komt.

Het systeem is ontworpen om mailings automatisch te laten bezorgen, wat ontzettend veel tijd bespaart. Voor het bedrijf is dit een ideale marketingtool en de klanten worden direct op de hoogte gebracht wanneer er nieuwe muziekalbums verschijnen. Klanten die eenmalig iets hebben gekocht en het niet op prijs stellen om deze mails te ontvangen kunnen dit met een simpele handeling stopzetten. Met behulp van de sociale media is het mogelijk om liefhebbers van bepaalde muziekgenres op te sporen en deze gegevens te integreren in een marketingsysteem. Op deze manier gaat muziek de digitale wereld over en vindt het zijn weg naar de luisteraars.

Met de komst van digitale muziek zijn er steeds meer internationale bedrijven ontstaan binnen de muziekindustrie. De Universal Music Group is wereldwijd de koploper. Deze maatschappij is grotendeels in handen van een Frans mediaconglomeraat. Dat is niet verrassend aangezien Frankrijk vele beroemde chansonniers en chansonnières heeft voortgebracht. De nostalgische Franse chansons worden over het algemeen met romantiek verbonden. Maar ook in de moderne elektromuziek wint Frankrijk wereldwijd terrein.

Door middel van eenvoudig te gebruiken systemen, waarmee bedrijven onderling digitaal kunnen samenwerken, kan de muziekindustrie wereldwijd blijven groeien en hoeven muziekluisteraars niets te missen.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *